Nehézségek számolásnál?
Előzőekben az írásnál jelentkező nehézségekkel foglalkoztunk, amit ide kattintva értek el.
Ám nehézségek számolásnál is előfordulhatnak.
Továbbra is vendégem Illné Tábori Nóra, tanítónő, aki pedagógus oldalról válaszolt
kérdéseimre.
Az óvodából a gyermekek már valamilyen alap tudással érkeznek az iskolába a számokat
tekintve. Mi az, ami első osztályban mégis nagy gondot okoz nekik?
Nagyon jó látni, hogy óvodában vizuálisan is rávezetik őket, hogy minél jobban észleljék a
számokat. Legyen meg a szám fogalmuk: tudják, hogy a 10 pl: 10 db kis gesztenyéből áll.
Illetve, hogy a számot össze tudják párosítani a dobókocka formájával. Minél jobban
látszatosá teszik a számokat, annál jobban érzik majd a kicsik. Vizuálisan látniuk kell a
gyermekeknek, érezniük kell. Erre is jó, mikor megtapintatják velük, hogy érezzék, járják le
ugorják le, stb.
Minél kézenfekvőbb, könnyen elérhető feladatok ezek. Így bárki meg tudja ezeket csinálni
otthon is.
Milyen ötleteid vannak otthonra?
Nagyon jó kis kártyákat, dominókat, párosítókat lehet kapni. Párosítóra példa: van 3 elem: az
egyiken van egy tűzoltó, a másikon egy piros pötty, a harmadikon pedig maga a szám. Ezt
kell összepárosítaniuk.
Az internet nagyon jó erre. A f.cebook, a p.nterest, a bloggerek tele vannak ötletekkel. Meg
kell említenem Sárosdi Virág nevét, aki a Skilo klubbot vezeti. Vannak ingyenes és fizetős
játékok is. Ezek a tanításban is nagyon jól jönnek. Ki lehet őket nyomtatni, laminálni, így
tartósabbak. Le is írják, hogy mit mire érdemes használni, pl.: beszédkészség fejlesztésre,
írásra.
Látniuk kell, észlelniük kell a számok növekedését és csökkenését, ezek lesznek az iskolai
tanulmányok alapkövei.
Van olyan, amit nem javasolsz?
NE kezdjenek el összeadni, kivonni, mint ahogy írni, olvasni se. Mint már az előző cikkben is
megjelent, máshogy tanulunk. Megkeveri a gyermekeket. Tudom, nagyon kíváncsiak. A
kérdésekre válaszolni kell, de direktbe ne tanítsák otthon őket.
Van-e olyan javaslatod még, ami segíthet az iskolában és nem csak az írásban, olvasásban?
Nagyon jók a fa játékok, kockák, építőjátékok. Olyanok, amivel babrálni kell. Nem csak a
kezük ügyesedik, hanem a logikájuk is. Játékosan lehet már a színeket, a számokat tanítani,
fejleszteni a megfigyelőképességüket….
A gyöngyfűzés is nagyon jó, mind fiúknak, mind lányoknak. Mi is csináltuk első osztályban.
Zsenília drótra kellet felfűzniük a gyöngyöket megadott színkód szerint. (finommotorika,
megfigyelőképesség, logikus gondolkodás)
Olyan egyszerű dogokkal is lehet fejleszteni, amikre nem is gondolnánk.
A termésekkel a válogatás, a számolás megalapozható. Mint ahogy az írásnál is említettük,
tojástartóval, kis dobozkákkal, különböző színű tálkákkal rengeteg dolgot lehet csinálni.
Itt van az ujjal való festés, a gyurmázás. Gyurmát lehet készíteni otthon is házilag (ott a
legegyszerűbb só-liszt gyurma). Akár elkészíthetik az gyurmát a szülőkkel együtt is. Hadd
érezzék a kezükkel a dolgok állagát.
Ez azért is jó, mert láthatják a sorrendiséget. Mi mi után következik? Miért úgy kell lennie?
Ezzel vannak még gondok a gyermekeknél.
Legyen meg a napirend és a szabályok! Ez is sokat segít ebben.
Nyáron nagyon jó a szabadban a mezítlábazás! Nagy szükség van rá, hogy tapasztaljanak!
Szenzoros képességeik fejlődnek ezáltal. Játsszanak a szabadban, másszanak fára,
hintázzanak, pörögjenek-forogjanak! Legyenek piszkosak, legyenek gyerekek! Hadd
tapasztalják meg a körülöttük lévő világot! Ez később is igaz!
-Köszönöm szépen, hogy időt szakítottál ránk! Nagyon hasznos tanácsokat hallhattunk!
– Nagyon szívesen!
Ha további kérdésed van, akár ezzel a témával, akár mással kapcsolatban, keress bizalommal!
Ha még nem vagy tagja közösségünknek, kövess minket a Facebook-on és Instagramon is. 🙂




