Még nyári szünet sincs, mégis az a téma, hogy mik lehetnek a nehézségek írásnál?
Szeptember még messzinek tűnik, mégis hamar itt lesz. Ismét sok kis elsős kerül majd az
iskolapadba. Az óvódából kilépve egy teljesen más közeg, egy más napirend várja őket “tele
szabályokkal”. Bár az első pár hét ún. “szoktatási időszak”, utána elkezdődik a kemény
munka, az írás, olvasás. Ennek okán kérdeztem vendégemet, Illné Tábori Nóra tanítónőt.
– Kedves Nóra, köszönöm, hogy elfogadtad a felkérésemet és válaszolsz tanítói oldalról pár kérdésemre.
Mi okozza a gyermekeknél a legnagyobb gondot első osztályban ha az írásról van szó?
– A ceruzafogás az egyik legnagyobb probléma. Azt vettem észre, hogy kis korban nagyon
erőltetik a szülők a ceruzát. Több anyukával találkoztam, aki azt mondta, nem érti, hogy az 1-
2 éves gyermeke miért nem fogja a ceruzát? Miért nem rajzol? A saját kisebb gyermekem
később érő. Hagytuk nála is, hogy szépen kialakuljon. Az ő esetében az óvodai légkör,
társaság hozta ki ezt az örömöt, hogy végre megfogta a ceruzát és önfeledten színez, rajzol
azóta is. Nagy hibának tartom, hogy a szülők nem várnak.
Nagyon látni, hogy kimaradnak a nagymozgások. Nem hagyják őket a szabadban játszani.
Nem hintáznak, mászókáznak eleget. Nem hagyják, hogy szépen kialakuljon minden. Ki
akarják hagyni a szakaszokat. Azt várják, hogy rögtön fogják a ceruzát, rögtön írjanak. Ami
nagyon nem jó!
Ezeket nagyon lehet látni náluk, ahogy jönnek az iskolába.
Továbbra is azt mondom, hogy a ceruzafogás a legnagyobb probléma. Nem azért, mert nem
mutatták meg nekik az óvodába, mert ott megmutatják. (Zárójelben szeretném megjegyezni,
az óvoda pedagógusok munkájával, iskolai életre való felkészítésével megvagyok és voltam
elégedve, mint szülő és pedagógus egyaránt!) Azért gond, mert nincsen kellően kifejlődve,
megerősödve a kezük.
– Igen, erről már én is írtam régebben. Azt a cikket ide kattintva érik el az érdeklődők.
Mit tehet a szülő?
– Hagyják őket gyereknek lenni. Tapasztaljanak! Nyáron mezítlábazzanak az udvaron,
hintázzanak, másszanak fára. Alakuljanak ki a nagy mozgások. Aztán ahogy ügyesednek
megpróbálhatnák előbb a homokba írást, a legót, a gyöngyfűzést. Nagyon sok alternatíva van,
ami otthon, pénz nélkül (vagy nagyon kevés összegből) is megvalósítható.
– Mondanál pár ilyet?
– Van, amit mi is csináltunk az első osztályban a gyerekekkel. Tálcára homok, vagy búzadara
és “írjon/rajzoljon” bele ujjal. Megszokják az ujjaik, fejlődik a finommotorikájuk. Az első
volt a kötetlen rajzolás, ezt követte a betűelemek, majd a betű írása és utána írtunk szavakat.
Vannak ennek korszerű változatai is az interneten. A csomag általában tartalmaz egy
kialakított tálcát, homokot és kártyákat. A kártyán egyszerű formák vannak: kör, hullám
vonal, stb.. Ezt kell nekik lemásolni. Ez otthon is kivitelezhető. Használhatják egyénileg,
párosan és csoportosan is, ahogy tetszik.
Aztán ott az ujjfestés. Akkor megtapintják, érzik a festéket. Hadd alkossanak nagy felületen,
szabadon akár aszfaltkrétával, akár leterített nagy kartonra/csomagolópapírra
zsírkrétával/ceruzával. Érezzék a nagy mozdulatokat.
Sokat gyurmázzanak! Az is erősíti a kezeket. Akár szülővel el is készíthetik közösen a
gyurmát így a sorrendiséget is tanulja.
– Milyen hatása van ezeknek?
– Akik használták ezeket a technikákat, ott a szülők arról számoltak be, hogy könnyebb lett az
írás, lazultak a gyermekek kezei, ujjai.
– Mit tudsz még ajánlani?
– A három ujjas fogás kialakításához nagyon jó a három ujjas csípőfogás gyakorlása.
Tojástartóba termések gyűjtése pl.: gesztenye, makk, mogyoró. Helyezzék a kis “kincset” a
tartóba, majd vegyék ki. Ezt már számolással is lehet kombinálni, pl. 2 makkot és 3
gesztenyét tegyenek bele, stb..
Ott vannak a nagyon jól kialakított Montessori eszközök. A rengeteg féle csipesz, a
válogatós játékok és ezek kombinációi. Ezek kész készletek kártyákkal. Nem kell
gondolkozni a feladaton. Megfogják a színes elemeket, válogassák szét őket ujjal. Utána jön
ugyan ez, de már csipesszel, majd végül tegyék meg kanállal is. Ilyenkor itt is megvannak a
nehézségi fokozatok.
– Ezek tényleg nagyon jó játékok. Nálunk a webshopban is találtok hasonló készleteket,
Montessori készletet, méhecskés fa játékot, vasalható gyöngyöt.
Kevés pénzből hogy lehet ezt megvalósítani?
– Lehet venni színes poharakat és annak megfelelő színű csipeszeket, pompomokat. Kártyákat
pedig lehet rajzolni.
– Mi a célja ezeknek a játékoknak?
– Muszáj, hogy megerősödjön, lelazuljon a kezük, mert nagyon görcsös, mikor iskolába
kerülnek. Ezt mind látni az írásnyomatékon, az írásképen, mindenen.
Az utolsó fokozat szokott lenni az iskolában, mikor ezeken már túl vagyunk, a ceruzafogó.
Ezekből is többféle van. Olcsóbb és drágább kiszerelésekben is.
– Milyen ötlet jut még eszedbe?
– Az internet tele van ötletekkel. A f.cebook, a p.nterest, a bloggerek tele vannak ötletekkel.
Meg kell említenem Sárosdi Virág nevét, aki a Skillo klubbot vezeti. Vannak ingyenes és
fizetős játékok is. Ezek a tanításban is nagyon jól jönnek. Ki lehet őket nyomtatni, laminálni,
így tartósabb is. Le is írják, hogy mit mire ajánlanak, pl.: beszédkészség fejlesztésre, írásra,
– Van-e olyan, amit NEM javasolsz?
– Ne kezdjenek el írni, olvasni. Betűelemeket szabad gyakorolni, de betűket nem! Az az
iskolának a dolga. Más módszerrel tanulunk, megkeveri a gyermekeket. Tudom, kíváncsiak,
így a kérdésekre válaszolni kell, de olvasni, írni, akkor se tanítsa őket senki otthon!
Azért is fontos, mert pl. a betűknél rosszul rögzülhetnek dolgok. A “L” betűnél, ha otthon azt
hallja, hogy az “Lö” betű, akkor az rögzül be, iskolába ez nem “Lö” betű, hanem “L”.
Betűkapcsolásnál több elsősnél volt ebből probléma.
Először ezeket kellene használni. Leülni, játszani a gyermekkel. A nagyobb mozgástól (a
nagy mozdulatokkal firkálás/rajzolás) a kisebb mozgásig (gyöngyfűzés), hogy meglegyen
minden! Nagy mozdulatokkal kezdeni és haladni apró lépésenként a kicsik felé.
– Köszönöm szépen, hogy időt szakítottál ránk. Köszönjük a hasznos tanácsokat!
– Nagyon szívesen!
A következő részben a számolási problémákkal foglalkozunk.
Ha további kérdésed van, akár ezzel a témával, akár mással kapcsolatban, keress bizalommal!
Ha még nem vagy tagja közösségünknek, kövess minket a Facebook-on és Instagramon is. 🙂





