Mit kell(ene) tudni a gyermeknek? 3. rész

Cikksorozatom 3. része a 3-6 év közötti gyermekek fejlődésével foglalkozik. A csecsemőkori statusokról itt olvashatsz, az 1-3 év közötti statusokért pedig ide kattints!

A gyermekek status vizsgálata azért van, hogy az esetleges lemaradásokra, eltérésekre fény derüljön. Nem azért végzik a védőnők, hogy a gyermeket, vagy a szülőt bírálják!  Munkám során mindig arra törekedtem, hogy a tudásom szerint a legmegfelelőbb helyre irányítsam a családokat.

A lemaradás nem azt jelenti, hogy a gyermekkel súlyos gondok vannak. Mindenkinek más a fejlődési üteme. Van, aki gyorsabban halad, van, akinek több időre van szüksége. Nem szabad őket egymáshoz hasonlítani (a saját gyermekeket sem)! Ezeket figyelembe véve olvassátok a következő pár sort is. Ismét a védőnői statuslap kérdései mentén haladok, de minden elemre nem térek ki.

 

Mit kell(ene) tudnia a gyermeknek?

 

3 éves korban:

  • szokott úgy csinálni, mint ha főzne, autót vezetne: a gyermek a látott mintákat utánozzák, másolják. Megfigyelőképessége alakul.
  • legalább 15 cm távolságból “rajzol”: ha közelebb hajol, fennáll a látásprobléma lehetősége.
  • rövid mondatokban beszél: megfelelő a beszédfejlődés. Óvodában is fontos, hogy kommunikálni tudjon.
  • szobatiszta: a szobatisztaság is egy külön cikket érdemel. Itt a terjedelem miatt jobban nem térek ki rá.

 

4 éves korban:

  • egy lábon megáll 6 másodpercig- egyensúlyérzéke megfelelően fejlett.
  • alapszíneket tudja.
  • suttogva adott egyszerű utasítást végrehajt: hallásában nagy eltérés nincsen, képes megérteni a feladatokat.
  • emberábrázolásában fej, törzs, négy végtag felismerhető: alakul a finommotorikája, megfigyelőképessége, logikus gondolkodása.
  • tud más gyerekekkel együtt játszani: szociális képességei fejlődnek, képes csapatban tevékenykedni.
  • napi rutinfeladataiban önálló: logikus gondolkodása, megfigyelőképessége fejlődött. Képes megfigyelni a sorrendiséget és alkalmazza is (öltözés, kézmosás, stb.).
  • több/kevesebb fogalmat ismeri: érzékeli a különbséget. Később számolásnál lesz nagyon fontos.

5-eves-status

5 éves korban:

Az 5 éves status fokozottan kiemelt, ugyanis ha bármikor nevelési tanácsadóhoz kell fordulni segítségért, vagy bármilyen fejlődési eltérés van, ezt a statust kérik be a szülőktől. Erre a papírra ezért is kell nagyon vigyázni!

  • jobb és bal lábán is képes előre ugrani ötöt: egyensúlyérzéke fejlődött.
  • tisztában van az évszakok jellemzőivel: megfigyelő képessége tovább fejlődött a logikus gondolkodásával együtt.
  • képes felismerhető, összetett formákat rajzolni: kézügyessége alakul. Írásnál van fontos szerepe!
  • mennyiségeket felismer ötig: számfogalma alakul, iskolában a matematikánál fontos.
  • verset, rövid mesét képes elmondani: memóriája fejlődik.
  • „Miért?” kérdésre válaszol: logikus gondolkodása ott tart, hogy meg tudja indokolni válaszát (pl.: Miért vizes a ruhád?- Azért vizes a ruhám, mert leöntöttem magam.).
  • Mászókára mászik, hintát hajtja: egyensúlyérzék logikus gondolkodás, térlátás fejlődött.
  • képes 15-20 percet egy játékkal eljátszani: figyelme leköthető, iskolában nagyon fontos a tanítási órákon. Ha nem képes figyelni, nehézségei lesznek, de felhívhatja esetleges eltérésre is a figyelmet.
  • gombot, begombol, emberrajza felismerhető: finom mozgásai jól fejlődnek.

tarsasjatek

6 éves korban:

  • játékszabályokat betartja, elfogadja: kompromisszumokra képes, logikus gondolkodása ismét fejlődött, kudarcot elviseli (iskolakezdésnél fontos, hogy elfogadja, ha nem ő a leg…).
  • hintázik, fára mászik, függeszkedik: a nagy mozgások rendben vannak.
  • figyelembe veszi másik ember érzéseit: szociális képességei tovább fejlődnek a megfigyelési készséggel és a logikus gondolkodással együtt.
  • használ az időre és térre vonatkozó szavakat: időben és térben tájékozott (reggel-este, fent-lent, stb.).
  • érdeklik a betűk, számok: lassan készen áll az iskolakezdésre. Ha nem érdeklődik ezek iránt, erőltetni nem szabad! Valószínű lassabban érik.
  • legalább 15 cm távolságból rajzol, nézi a könyvet. Ha közelebb hajol, az látásproblémára utalhat. Ezeket még iskolakezdés előtt célszerű kezelni. A rossz látás a tájékozódásra is hatással van!
  • kézmozgása kifinomult, ábrázolása részletező: készen áll az írás tanulására.

 

Ismét látható, hogy pár év alatt mennyit fejlődnek minden téren. Nem érdemes ezeket a folyamatokat sürgetni. Ha nagyobb eltérés, lemaradás van, akkor viszont érdemes szakember segítségét kérni a megoldáshoz. Minél tovább halogatjuk, annál nagyobb lesz a probléma!

A következő írás az iskolában előforduló nehézségekkel foglalkozik majd, ahol ismét szóba kerül a mozgásfejlődés fontossága!

Ha további kérdésed van, akár ezzel a témával, akár mással kapcsolatban, keress bizalommal!

 

Ha még nem vagy tagja közösségünknek, kövess minket a Facebook-on és Instagramon is. 🙂

Megosztás:

Facebook
Pinterest
Scroll to Top