Egy elég megosztó témasorozattal készültem most. Nem tudok nem írni a kötelező statusokról. Mivel elég sokszor kell megjelenni vizsgálaton a védőnőnél, így részekre szedve beszélnék erről.
Régen és most…
Tény, hogy régen is voltak kötelező mérések, de ilyen részletes status nem. Viszont régen nem is fektettek ekkora hangsúlyt a fejlődési folyamatok vizsgálatára, mint napjainkban. A kutatások rámutattak arra, hogy akár iskolás korban jelentkező probléma gyökere lehet a csecsemőkori mozgásfejlődésben történt eltérés. Az ember nem is gondolja, amíg nem tapasztalja maga is.
A védőnői statusoknak véleményem szerint igencsak nagy szerepe van! Nem azért végezi a védőnő, mert nincsen jobb dolga. Ő szakértő szemmel figyeli a gyermek mozgását. Olyan apró eltéréseket vehet észre, amit a szülő nem (nem is a szülő dolga, hiszen sok esetben nincsen hozzá megfelelő ismerete, hiszen nem ezt tanulta).
Elvárás?
Fontos leszögezni, hogy munkám során mindig a gyermek fejlődését tartottam szem előtt. Nem másik gyermekhez kell hasonítani a haladást, hanem elsősorban saját magához! Sok tényező befolyásolja ezt a folyamatot, pl. mást „várunk el” egy koraszülött, vagy ne adj Isten sérült babától, mint egy időre születettől. Sajnos a status lap egységes, így a védőnőnek azt kell kitöltenie. Erről nem ő dönt. A kérdések azért vannak, hogy segítsék a megfigyelést, nem pedig azért, hogy a szülőket stresszeljék! Ha a gyermek valamit nem tud, az még nem a világ vége!
Vannak olyan csecsemők, aki esetleg lassabban fejlődnek, de ütemesen. Viszont olyan is előfordul, hogy a mozgásfejlődés “nagyon” megkésik. Ekkor fejlesztő szakember segítségét lehet igénybe venni. Az esetek többségében ilyenkor rövid távon belül orvosolható a probléma.
Mi az, amit tudni kell(ene) a gyermeknek?
Nézzük is életkorok szerinti bontásban (nem térek ki minden egyes kérdésre):
1 hónapos kor:
- fejét rövid időre megemeli, átfordítja mindkét oldalra: a gyermek legnagyobb testrésze a feje (születéskor ez a testhossz majd ¼-e). Ha a csecsemő nem emelgeti a fejét, annak általában két oka van:
- Nem volt hasra fektetve, így nem tudta próbálgatni ezt a mozgást (ez a gyakoribb több hasaltatás szépen megoldja a gondot) A hasaltatás fontosságáról itt olvashatsz.
- A nyaki és hátizmoknál izomeltérés van (ilyenkor a DSGM- Dévény torna sokat segíthet).
2 hónapos kor:
- háton és hason fekve is forgatja a fejét: fentebb kitértem rá
- közeli játékra felfigyel, kezeit nézegeti: látás alakulása miatt fontos
- beszédhangra akkor is felfigyel, ha a beszélő arcát nem látja: a hallás miatt fontos. Egy halláskárosodott gyermek nem figyel a hangra, ha nem látja a beszélő arcát. Ha látja, akkor pedig inkább a száj mozgása az, ami felkelti az érdeklődését és nem a hangok.
- mosolyra visszamosolyog, beszédre visszagőgicsél: szociális fejlődés. Vannak olyan gyermekek, akiknél nincs válasz a mosolyra, teljesen közömbösek. Ez már egy jel lehet a szakembereknek, hogy fokozottan figyeljenek, van-e más eltérés is.
3 hónapos kor:
- hason fekve alkarjára támaszkodik: ha nem, szintén izomeltérésre is utalhat
4 hónapos kor:
- hátáról az oldalára fordul: elég erős már az izomzata, hogy ezt megtegye. Ha csak egyik oldalra fordul, vagy nem fordul- izomeltérés lehet, vagy szintén keveset volt kemény talajon, amin gyakorolhatta volna ezt a mozgásformát. A kemény talaj a padlót jelenti, amire takarót/szőnyeget kell leteríteni, hogy ne fázzon. AZ ÁGY NEM ELÉG KEMÉNY!!!
- játékokért nyúl, kezét szájába veszi: koordinációja fejlődik. Ha mindig csak az egyik kezét használja, további vizsgálatra lehet szükség.
6 hónapos korban:
- hason fekve nyújtott könyökkel, nyújtott ujjakkal támaszkodik: ha nem, ismételten izomeltérésre utalhat
- hangok forrását keresi, apró tárgyakat észreveszi: fejlődik a hallása, látása
- játékot egyik kezéből a másikba veszi, elejtett tárgyat visszaveszi: szem-kéz koordináció fejlődésében fontos
9 hónapos korban:
- kúszik, mászik: van aki ilyenkor kezd kúszni, van aki már gyorsan mászik. Itt nem érdemes egymáshoz méregetni a saját gyermekeket sem, hiszen mindenkinek más a fejlődési üteme. Viszont fontos, hogy ne sürgessük őket, mert az idegrendszer fejlődése szempontjából különösen fontos ez a két mozgásforma, ami a keresztpályákra hat.
- két tárgyat összeütöget, darabos ételt önállóan majszolja: szem-kéz és a szem-kéz-száj koordinációjának fontos állomása.
12 hónapos korban:
- bútor mellett feláll, oldalazva lépeget: van, aki csak ebben a korban kezdi, van aki már megy
- apró tárgyakat felcsippent: fejlődik a finommotorika, ami az iskolában kiemelten fontos a ceruzafogásnál, írás tanulásánál
- fedeles doboz tartalmát keresi: fejlődik a logikus gondolkodása
Mi lehet a megoldás?
Munkám során nagyon sok gyermeknél tapasztaltam eltérést. Nekik a tudásom szerinti legjobb szakember felkeresését javasoltam. (A statuslapon is szerepelnie kell, hogy hova irányították a gyermeket az észlelt eltéréstől függően.) Pár eset kivételével beigazolódott az eltérés és a megfelelő segítséggel hamar orvosolni tudták a problémát. Később már nem volt szükség fejlesztésre.
Viszont vannak sajnos olyan esetek is, amikor nem elég pár kezelés, pár hónap torna. Náluk hosszabb időt vesz igénybe a folyamat. Viszont még mindig inkább az elején érdemes elkezdeni a „kezelést”, mind hogy iskolás korban jöjjön elő olyan probléma (akár tanulásba, akár viselkedésben), ami már csak nagyon nehezen hozható helyre.
Tehát a statusok nem azért vannak, hogy arra hívják fel a szülők figyelmét, hogy gyermekük mit nem tud, miben marad el a társaitól, hanem azért, hogy ha esetleg elmaradás van, hogyan tudnak neki segíteni, megelőzve a nagyobb bajt.
Hiszem, hogy azért vannak a védőnők, hogy segítsenek a családoknak, nem pedig azért, hogy elítéljék őket.
A következő részben a 18 hós, a 2- és a 3 éves statusokkal foglalkozunk.
Ha további kérdésed/észrevételed van, keress bizalommal.
Ha még nem vagy tagja közösségünknek, kövess minket a Facebook-on és Instagramon is. 🙂






